zondag 20 maart 2011

Content is king?

"Ok, we gaan een nieuwe site ontwikkelen. Welke content willen we daarop publiceren?" Het ontwikkelingsproces van veel on line omgevingen in een notedop...

De reflex van veel uitgevers is om te denken vanuit 'content bieden', want dat zijn we nu eenmaal gewend. We weten wel dat klanten nog meer behoeften hebben dan alleen content gebruiken en ook dat we als organisatie meer doelstellingen hebben dan die content te bieden. Alleen hebben we de neiging om te vergeten dat we deze doelstellingen prima zouden kunnen integreren in dezelfde online omgeving en zouden kunnen koppelen aan onze content. Die andere behoeften of doelstellingen zou je de context kunnen noemen.

Het ‘bollenschema’ hieronder beschrijft een mogelijke context rondom de content die in het midden staat. Het is bedoeld als een handvat om kritisch te kijken naar de doelstellingen en te bepalen of er meer gewenst is dan alleen het bieden van content. De 'bollen' worden geïllustreerd met een aantal voorbeelden  - zowel uitgeverij als daarbuiten en zowel onderwijs als daarbuiten.
www.lego.com Klassiek voorbeeld van co-creatie. Kinderen kunnen hun eigen lego-set ontwerpen en deze vervolgens bestellen waarna ze de set met legostenen thuis krijgen gestuurd en ze hun virtuele ontwerp echt kunnen gaan bouwen. Het gemaakte ontwerp kan met anderen gedeeld worden.

http://www.lulu.com/ of http://www.mijnbestseller.nl/ Het nieuwe uitgeven? Je eigen boek schrijven, laten redigeren en opmaken, uitvoering kiezen, laten drukken. En vervolgens als je dat wilt - zonder tussenkomst van een uitgever - je eigen boek hier te koop aanbieden. Ook als e-book. Zie eveneens www.tenpages.com

www.elinea.nl Een abonnement op artikelen uit diverse tijdschriften of kranten op maat, mix van gratis en betaald. Bijvoorbeeld alleen de cartoons van Fokke en Sukke en de artikelen Binnenland van Elsevier.

www.mystarbucksidea.com Een site voor ideeen van klanten, ingedeeld in verscheidene categorieën (bv Frappuccino&Beverages en Entertainment). Met mogelijkheid tot raten en medewerkers van Starbucks die laten weten met welke ideeen ze bezig zijn.

www.leraar24.nl Een platform ‘van, voor en door’ docenten waar ze ervaringen kunnen uitwisselen en inspiratie op kunnen doen over de onderwijspraktijk. Geen lesmateriaal, maar onderwerpen als ‘omgaan met leerlingen’ en ‘lesorganisatie’. Veelal geïllustreerd met korte filmpjes en met mogelijkheid tot reacties en raten.

www.ted.com Mooi voorbeeld van een integraal ‘service concept’. Wereldwijd worden regelmatig de zeer populaire TEDconferenties gehouden waarin begenadigde sprekers in 18 minuten hun idea worth spreading voor het voetlicht brengen. Alle filmpjes zijn gratis op de site te bekijken, met mogelijkheid tot raten en reactie en links naar gerelateerde filmpjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten