woensdag 27 april 2011

Waar zit de waarde?

Waar zit de waarde? Met andere woorden: waar gaan uitgevers hun geld mee verdienen in de toekomst? Goed beschouwd was dat de centrale vraag op het InCT-congres van 20 mei. Deze kwestie werd vanuit diverse invalshoeken bekeken.

Een interessante invalshoek was de financiele; hoe kijkt een expert van buiten de branche (PriceWaterhouseCoopers, waardeert oa uitgevers) aan tegen de dilemma's van de uitgevers? Hier een paar tips als je het belangrijk vindt dat je bedrijf in deze ogen veelbelovend is:
- het draait meer dan ooit om 'brand recognition', omdat het aanbod online enorm is
- je doet het goed als je je klanten bereikt via nieuwe media
- het juiste (?!) transactiemodel is key
- pull vanuit de consument is belangrijk
- partijen als bol en apple zijn interessant
- content heeft geen waarde...
En met name die laatste is natuurlijk even schrikken... Want het gaat niet om content, het gaat om 'owner van de consument zijn', om de juiste verbinding. Je moet weten waar in de keten waardecreatie plaatsvindt. Het gevaar is dat je focust op content en dat een ander de waarde voor je neus wegkaapt.

De andere invalshoek was de praktijk; de uitgevers zelf aan het woord. Bijvoorbeeld het Financieel Dagblad, die heeft besloten een 'paywall' te introduceren voor de content op de site. Waarbij de redenering is dat de klant wil betalen voor iets dat waarde heeft. In dit geval is dat het merk FD, want wat het FD vindt van nieuws of gebeurtenissen wordt belangrijk gevonden in de markt. Dus aan het nieuws wordt waarde toegevoegd in de vorm van bv graphics, analyses, opinie, achtergronden of archief. Hiermee wil het FD helder maken wat het toevoegt aan waarde - en sluit daarmee aan op het verhaal van PWC. Het FD gaat zich ook nadrukkelijker profileren, wordt uitgesprokener en wil meer 'een club' worden. De uitdaging ligt nog in het zo goed mogelijk aansluiten bij de informatiebehoeftes van de klanten op de diverse momenten in de dag of week, met het juiste nieuws via het juiste kanaal (papieren krant, internet, mobiel, radio, Ipad ed). Hoe kunnen redactie, business model en techniek een optimale combinatie vormen?

2 opmerkingen:

  1. Interessant verhaal Lian. Hoi.
    Misschien leveren uitgevers in de toekomst materiaal vanuit een database waarin het leerproces van iedere leerling voor ieder vak exact gestuurd wordt. Het is in ieder geval mogelijk voor basis/feitenkennis en in beperkte mate voor vaardigheden. Docenten begeleiden de vaardigheden.
    In zijn/haar loopbaan op school krijgt iedere leerling een jaarlijks wisselende reeks vakleerkrachten. Een computer is veel beter dan de leerkracht in staat om exact een analyse te maken van de sterke en zwakke punten in de kennis. Met de juiste feedback op het juiste moment is volgens mij een veel efficiënter onderwijsprogramma te realiseren. Daar kunnen uitgevers veel in betekenen in de toekomst.
    Het aspect van de privacy is wel weer iets om goed over na te denken natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, interessant punt heb je daar te pakken. Ik denk dat er zeker meer winst te halen is uit het gebruik maken van resultaten en op basis daarvan aanbod samenstellen. Aan de ene kant is daarvoor een toename van 'digitaal werken' nodig, zodat er ook wat te analyseren is. Wellicht dat de veranderingen op het vlak van hardware (tablets, laptops en straks een combi daarvan) en draadloos internet daar een accelarator voor kunnen zijn. Anderzijds vergt het nog wat denkwerk en actie aan de kant van de keten leerling - schoolsysteem - tussenhandel en leveranciers - platformen - content makers etc. Kortom, nog een veel te doen de komende jaren. Wat denk jij, over een jaar of vijf een eerste zichtbare stap? Of zal het sneller gaan?

    BeantwoordenVerwijderen